Banners

About Me

My photo
Nama sebenar Wan Mohd Ashraf bin Wan Mohamed,lahir di Kg.Siram,Pasir Mas,Kelantan Darul Naim. Dari nama kampung kelahiran terwujudlah nama pena As-Syramy yang ringkasnya menjadi ramy.Ramy0722 pula gabungan dengan tarikh lahir 22.07.1969.Selain As Syramy,nama pena lain ialah Piut Tok Kerasak dan Abe Long.Pemegang ijazah Sarjana Muda Pendidikan Islam,Akademi Islam,Univ.Malaya(batch of 1989-1993).Pada Mei 1993 ditugaskan sebagai guru di SMK Jalan Apas,Tawau,Sabah(1993-1996) kemudian Julai 1996 dipindahkan ke Maktab Tentera DiRaja(MTD/RMC) hingga Jan.2001.Dari Jan.2001 hingga kini bertugas di SMK Rantau Panjang,Kelantan.Telah berkahwin dan mempunyai 2 putera dan 3 puteri.Terlalu muda dalam dunia penulisan atau sastera ini, genre yang diminati hanyalah puisi,minat menulis sejak dari sekolah menengah lagi. Bukanlah penulis ternama atau mapan.Terima kasih atas tunjuk ajar penulis mapan seperti pak Arisel,DrIr Wan,Nakhoda dan lain-lain di www.esastera.com/penyair. Juga terima kasih atas bimbingan sdr.Aminhad semasa di MTD dan Cikgu Moechtar Awang di SMKRP.

Wednesday, July 20, 2005

Ulasan sajak

Dua Wajah
di balik “wan-wan siber”karya abdullahjones





wan- wan siber
oleh
abdullahjones






aku ini angkasawan
yang terbang
di atas angin
aku melukis di kanvas siber,
nyaris saja sumbing
hidungku
yang dilanggar angin deras.
aku hanya turun ke bumi
untuk
berak,
kerana di surga tiada tempat
untuk ku buang
najisku.



untuk meor.





Assalamualaikum




Pendahuluan







Bukanlah saya orangnya yang layak mencoretkan sesuatu tentang sajak
penyair ini,abdullahjones atau lebih dikenali sebagai AJ adalah seorang penyair
mapan dan disegani di esastera.com.Hasil-hasil karya beliau mempunyai identiti
tersendiri dan unik,beliau seorang penulis yang berada di kelasnya
tersendiri.Namun oleh kerana sajak ini lari dari kebiasaan penulisan beliau yang
hanya rata-ratanya mengandungi tiga baris dan kalau banyak baris ianya ekonomis
pula pada perkataan,
ia berjaya menarik perhatian saya untuk mencoretkan sesuatu tentang sajak ini.







Izinkan saya untuk mengupas di nipis fahaman saya dari dalam selaut makna
yang ada pada sajak ini. Biarpun mungkin ulasan ini tidaklah ilmiah seperti
ulasan penulis terkenal di alam siber dan alam nyata iaitu Saudara Nik Mohd
Iznan Tuan Yaakub ( Nimoiz_ty), tetapi rasanya ia bolehlah disantap sebagai
makanan ringan atau pembasuh mulut sahaja. Itupun lebih dari cukup buat
saya.






Bentuk







Tajuk sajak ini “wan-wan siber” seperti kebanyakan sajak lain penulis ini
mengundang pembaca untuk menatapnya, ini juga satu lagi kelebihan penulis
ini.




Tajuk sajak ini mungkin diambil sempena baris pertama sajak yang jua
momentum bagi keseluruhan sajak iaitu angkasawan.





Sajak ini berbentuk bebas dan tidak terikat jika lihat kepada rima
hujungnya iaitu a,a,b,c,d,e,f,g,c pada sembilan barisnya.Dari segi bilangan
baris dan baitnya juga ia tidak terikat kepada mana-mana puisi tradisional
kerana hanya mempunyai satu bait dengan sembilan baris.
“kerana di surga tiada tempat” di baris kelapan mrupakan baris terpanjang dengan sebelas sukukata,manakala baris ketujuh “untuk berak” adalah baris terpendek dengan empat sukukata sahaja.







Tema







Lewat ulasan ini, seperti tajuk di atas, saya ingin melihat sajak ini dengan dua tema berlainan. Jika diselami sajak ini secara sepintas lalu sajak ini bernada melankoli iaitu tentang kekecewaan penulis yang enggan menghantar sajaknya kepada media.





Jika dilihat pada dedikasi penulis pada sajak ini dan jika kita meneliti
cerita penulis dan saudara meor, saya melihat sajak ini bertema kesufian dengan
nada keinsafan.









( i )










Ulasan versi pertama ini kita lihat kepada tema kekecewaan penulis kerana
karyanya tidak diterima media.








“aku ini angkasawan
yang terbang di atas angin
aku melukis di kanvas siber,”







Penulis pada tiga baris ini merasakan bahawa beliauadalah penulis yang
hebat, terkemuka yang karyanya cukup bermutu dan dinukilkannya di alam
siber.Beliau menggambarkan karya beliau “terbang di atas angin” iaitu tinggi
nilai seni dari penulis terkemuka “aku ini angkasawan”.








nyaris saja sumbing
hidungku yang dilanggar angin deras.







Dua baris ini, penulis menggambarkan bahawa beliau hampir hilang dan
tenggelam dalam syok sendirinya. Jika tidak kerana ditegur atau karyanya tidak
diterima media, beliau akan terus hanyut dalam kemegahan diri sendiri

( hidungku ).







Penulis menggunakan hidung kerana hidung adalah anggota kebanggaan bangsa Melayu seperti perumpamaan “Hidung Bak Seludang” menggambarkan hidung mancung idaman bangsa kita. Mungkin kerana memang bangsa Melayu dijadikan Allah majoritinya berhidung pesek dan penyek, maka mereka mengidamkan hidung mancung.





aku hanya turun ke bumi
untuk berak,
kerana di surga tiada tempat
untuk ku buang najisku.




Penulis hanya menulis karya di kertas atau antologi hanya untuk simpanan
peribadinya,kerana tiada tempat yang sesuai untuknya di media bagi karya-karya
polos seperti karyanya. Itulah saja wajah pertama sajak ini yang dapat saya
garapkan.







( ii )








Jika dilihat dari sudut tema sufi ( kerana dedikasi penulis kepada
saudara meor ) setelah penulis dan sahabatnya berbicara tentang
kesufian di papan nota dan papan mesej, maka beginilah yang dapat saya kupas
tentang sajak ini.





aku ini angkasawan
yang terbang di atas angin
aku melukis di kanvas siber,




Tiga baris sajak ini,penulis menceritakan bahawa beliau menghasilkan
karya-karya lurbiasa bertema sufi dan menjadikan beliau seolah-olah berada di
awang-awangan.





nyaris saja sumbing hidungku
yang dilanggar angin deras.







Kerana syoknya penulis menghasilkan karya-karya sufi, beliau hampir
tersungkur dilanda takbur,riya’ dan ujub. Jua mungkin beliau hampir tersungkur
ke lembah yang dalam bisa lemas dan melemaskan beliau.







aku hanya turun ke bumi
untuk berak,
kerana di surga tiada tempat
untuk ku buang najisku.





Pada rangkap ini penulis menyifatkan beliau turun ke bumi untuk menebus
dosanya kerana untuk menjadi penghuni syurga perlu bebas atau sedikit dosanya.
Beliau jua mengungkapkan bahawa syurga bukan tempat untuk orang yang
berdosa ( kerana di surga tiada tempat, untuk ku
buang najisku ) Ungkapan terakhir ini jika diamati dan dibaca dua kali, ia bisa
mengelirukan kita kerana di syurga segalanya ada. Mana mungkin tidak ada tempat
di syurga untuk penyair membuang najisnya, rasanya penyair tidak bermaksud
demikian. Beliau hanya menggambarkan tentang kontras dua perkara tersebut syurga dan najis. Perkataan “berak” juga bagi sesetengah orang agak kasar bunyi, tetapi bagi mengungkapkan sesuatu yang teramat hina saya rasa tidak ada salahnya perkataan ini dipilih.






Penutup









Demikianlah saja apa yang dapat saya kesan dari sajak ini pada dua wajah
berlainannya.Andainya ia menyimpang dan terpesong dari kebenaran,sebagai insan
yang lemah dan kerdil saya mohon ampun daripada Allah dan mohon maaf daripada
penulis. Kerana siapalah saya berbanding penulis ini, ibarat seluang ingin memamah jerung. Tetapi tetap saya gagahi jua kerana penulis adalah salah seorang penyair yang amat saya minati di esastera.com.







Sekian,terima kasih,







Wallahu a’lam bissawab,



Wassalamualaikum wrt wbh









-As Syramy Ashraf


Pasir Mas,17 0132H Julai 2005





No comments: