Banners

About Me

My photo
Nama sebenar Wan Mohd Ashraf bin Wan Mohamed,lahir di Kg.Siram,Pasir Mas,Kelantan Darul Naim. Dari nama kampung kelahiran terwujudlah nama pena As-Syramy yang ringkasnya menjadi ramy.Ramy0722 pula gabungan dengan tarikh lahir 22.07.1969.Selain As Syramy,nama pena lain ialah Piut Tok Kerasak dan Abe Long.Pemegang ijazah Sarjana Muda Pendidikan Islam,Akademi Islam,Univ.Malaya(batch of 1989-1993).Pada Mei 1993 ditugaskan sebagai guru di SMK Jalan Apas,Tawau,Sabah(1993-1996) kemudian Julai 1996 dipindahkan ke Maktab Tentera DiRaja(MTD/RMC) hingga Jan.2001.Dari Jan.2001 hingga kini bertugas di SMK Rantau Panjang,Kelantan.Telah berkahwin dan mempunyai 2 putera dan 3 puteri.Terlalu muda dalam dunia penulisan atau sastera ini, genre yang diminati hanyalah puisi,minat menulis sejak dari sekolah menengah lagi. Bukanlah penulis ternama atau mapan.Terima kasih atas tunjuk ajar penulis mapan seperti pak Arisel,DrIr Wan,Nakhoda dan lain-lain di www.esastera.com/penyair. Juga terima kasih atas bimbingan sdr.Aminhad semasa di MTD dan Cikgu Moechtar Awang di SMKRP.

Saturday, May 14, 2005

Penulis Yang Kukenali

3 orang penulis yang kukenali

Assalamualaikum wrt wbh.

Penulis atau penyair sering diberikan imej selekeh,serabut dan hidup dalam "kegilaannya".Penulis atau penyair dikatakan "gila" mungkin kerana mereka berlainan cara pemikirannya dari insan biasa. Mungkin juga kerana sensitivitinya yang memang tinggi.Di sini, izinkan saya mengupas tiga (3) orang penulis yang saya kenali dan marilah kita menilai benarkah tanggapan umum seperti di atas.


Amin bin Minhad atau nama penanya Aminhad telah saya kenali pada tahun 1996,penulis yang telah memiliki berpuluh novel,antologi cerpen,antologi puisi dan cerita kanak-kanak. Ketika saya mengenali beliau tidak pernah disebut tentang perkara demikian kepada saya jauh sekali untuk menunjuk-nunjuk atau berbangga dengannya. Sepanjang persahabatan sehingga tahun 2003,saya tidak tahu dan tidak pernah diberitahu tentang pencapaian beliau. Sehinggalah saya meminta biodata,sumbangan dan karya-karya beliau bila ada ura-ura untuk menjemput beliau bagi menjayakan Program Pengucapan Puisi SMKRP.Tika menatap lima(5) helai biodata dan pencapaian Aminhad yang saya kenali, terasa diri ini amat kerdil dan betapa merendah dirinya penulis yang kukenali ini. Aminhad yang berpakaian simple tapi smart ( berbanding saya yang simple dan selekeh ), mesra, kuat bekerja dan memang ada "gila"nya adalah penyair mapan dan terkemuka."Kegilaan" beliau adalah suka menerewang atau "window shopping" sedangkan barang yang dicari hanya bernilai 50sen.


Mokhtar bin Awang yang menggunakan nama sebenarnya bila menulis ( cuma diubah ejaan berbau Indonesia = Moechtar Awang ) adalah guru saya di SM Arabiah Pasir Mas.Ketika belajar,saya tidaklah rapat dan mengambil berat tentang kewujudan beliau yang mula "posting" di SMAPM sekitar tahun 1986.Saya lebih mengenali dan mula mendekati beliau bila kami menjadi rakan sejawat bila beliau ditempatkan mengajar di SMKRP.
Rupa-rupanya cikgu yang suka berkemeja petak-petak ini, adalah juga penyair yang telah mempunyai antologi puisi dan cerpen peribadi.Dalam sikap selamba,rendah diri dan tersendiri beliau,ada juga "gila"nya yang tersendiri. Beliau amat tegas dengan keputusan mesyuarat dan tetap pendiriannya,inilah sikap beliau yang dikatakan "kegilaan" oleh manusia sekitar.


Penyair ketiga yang saya dan kita kenali adalah tidak lain dan tidak bukan Prof.Dr.Ir.Wan Abu Bakar bin Wan Abas yang menggunakan nama pena drirwan.
Saya mula terbiasa dengan nama drirwan di alam siber pada awal tahun 2004 bila saya menyertai esastera.com. Di alam siber,beliau seorang yang mesra, sedikit "regimental",
mengambil berat dan bertolak ansur ( walaupun kadang-kadang bagaikan beliau mengorbankan diri dan prinsip ).Di alam nyata sehingga coretan ini ditulis saya hanya tiga(3) kali bertemu beliau, ternyata beliau memang mesra, mengambil berat dan kaya senyuman (yang amat memikat,tulah sebab Cikgu Hasimah terpikat kot,hahaha )
Sepanjang tiga pertemuan itu hanya satu "kegilaan" beliau yang saya kesan, "kegilaan" yang sama macam saya iaitu keretaku syurgaku. Atas kereta beliau semuanya ada,dari pakaian rasmi,buku,kertas kerja,diari dan mungkin juga duit. Beliau adalah seorang yang amat simple,tidak berprotokol ( dengan saya dan kawan-kawan),sedangkan beliau seorang profesor, engineer, doktor falsafah dan penaung esastera.com.


Dari tiga orang penulis yang saya kenali ternyata imej selekeh dan serabut pada penyair adalah tidak benar. Cuma imej "kegilaan" itu adalah sebenarnya imej tersendiri yang membentuk corak rupa karya mereka.
Ketiga-tiga penulis dan penyair ini adalah merupakan insan seni berhati mulia dan tidak kedekut ilmu. Merekalah sebenarnya yang memberi semangat dan kekuatan kepada insan yang bergelar As-Syramy(ramy0722) ini.


Sekian,wassalam.



-As Syramy
Pasir Mas,13 1111H Mei 2005

No comments: