Banners

About Me

My photo
Nama sebenar Wan Mohd Ashraf bin Wan Mohamed,lahir di Kg.Siram,Pasir Mas,Kelantan Darul Naim. Dari nama kampung kelahiran terwujudlah nama pena As-Syramy yang ringkasnya menjadi ramy.Ramy0722 pula gabungan dengan tarikh lahir 22.07.1969.Selain As Syramy,nama pena lain ialah Piut Tok Kerasak dan Abe Long.Pemegang ijazah Sarjana Muda Pendidikan Islam,Akademi Islam,Univ.Malaya(batch of 1989-1993).Pada Mei 1993 ditugaskan sebagai guru di SMK Jalan Apas,Tawau,Sabah(1993-1996) kemudian Julai 1996 dipindahkan ke Maktab Tentera DiRaja(MTD/RMC) hingga Jan.2001.Dari Jan.2001 hingga kini bertugas di SMK Rantau Panjang,Kelantan.Telah berkahwin dan mempunyai 2 putera dan 3 puteri.Terlalu muda dalam dunia penulisan atau sastera ini, genre yang diminati hanyalah puisi,minat menulis sejak dari sekolah menengah lagi. Bukanlah penulis ternama atau mapan.Terima kasih atas tunjuk ajar penulis mapan seperti pak Arisel,DrIr Wan,Nakhoda dan lain-lain di www.esastera.com/penyair. Juga terima kasih atas bimbingan sdr.Aminhad semasa di MTD dan Cikgu Moechtar Awang di SMKRP.

Friday, May 20, 2005

Penulis Yang Kukenali

Seolah-olah telah lama kita mengenali

Assalamualaikum wrt wbh




Sejak dari kunjungan saya di Sastera Muzika kelolaan sdr.nakhoda lagi kukenali insan ini.
Selain dari nakhoda,beliau adalah pengkritik dan pengulas di sana. Bila saya berpindah di esastera.com,insan ini tetap jua menjadi pengkritik dan pengulas. Kritik beliau adalah jelas,pedas,ikhlas dan tepat. Dan..kerana keikhlasan beliaulah membuat beliau tidak disenangi oleh beberapa kalangan di esastera.com. Sehinggakan karya sayapun beliau seolah-olah enggan memberi ulasan walaupun beberapa kali dipinta, walaupun di emelpun.
Bagi saya, beliau banyak mengajar saya berkarya dan membimbing saya walaupun saya penulis baru dan beliau penulis mapan, veteran dan konsisten. Setelah sekian lama bersua di alam siber, kami diizinkan Allah bersua di alam nyata pada bulan Ramadan, 1425H di Pejabat Kemas,Lubok Jong, Pasir Mas, Kelantan.
Kali pertama bersua,saya merasakan seolah-olah beliau bukan orang asing bagi saya,bagaikan kami bersaudara dan telah lama mengenali. Mungkin juga kerana "kegilaan" kami sama iaitu berpakain simple dan agak selekeh ( tapi saya lebih selekeh ).Penulis tersebut tidak lain dan tidak bukan Pak Subari Ahmad ( yang menggunakan nama pena Arisel BA ). Beliau banyak memotivasikan saya dan kami seakan sejiwa bila banyak karya beliau saya fahami juga karya saya beliau lebih memahami berbanding orang lain ( perasan la tu,hahaha ).




Seorang lagi penulis yang saya kenali dan bersua hanya sekali,tetapi serasa seolah-olah telah lama berkenalan ialah pengulas prolifik di esastera.com. Sejak kali pertama beliau mengulas sajak saya "Satu Tak Terbilang", hinggalah beberapa sajak lagi, saya merasakan beliau seorang yang berterus-terang dan seperti Pak Arisel kadang-kadang terasa pedas untuk ditelan. Lamun kepedasan inilah yang banyak menjadikan karya saya lebih matang dan beliau tanpa jemu membimbing saya. Kali pertama dan satu-satunya pertemuan kami hingga kini ialah di HesCom '04.Pertemuan kami seterusnya hanyalah di Yahoo Messenger dan beliau terus membimbing saya sehingga terhasillah sebuah sajak buat beliau bertajuk "Brek".Biarpun kami hanya bertemu sekali dan bertemu berkali-kali di YM sahaja,tapi saya merasakan seolah-olah telah lama berkawan dan mengenali. Dan warga esastera jua melihat dan menganggap kami seakan sepasang mentor dan mentee yang amat ideal. Beliau yang saya maksudkan ialah mentor saya Saudara Samsul Zakaria ( yang menggunakan nama pena airmas_sz,yang pernah dicemburui oleh isteri saya kerana menyangka beliau perempuan,hahaha )
Keserasian kami mungkin kerana pemikiran kami yang memang berterus terang walaupun amat pedas.




Terima kasih sifoo, saya amat bertuah kerana kesudian anda menjadi mentor saya. Terima kasih banyak-banyak.






-As Syramy
Pasir Mas, 15 2214H Mei 2005

No comments: